Al vele jaren verstrekken Rijk, Provincie Limburg en diverse gemeenten, via allerlei constructies, subsidies (lees: gemeenschapsgeld) aan de luchthaven Maastricht om het bedrijf draaiende te houden. En jaar na jaar blijken de voorgespiegelde kansen meer luchtkastelen dan haalbare doelen. Er zijn ongetwijfeld mensen die er belang bij hebben dat de luchthaven blijft bestaan en die vinden dat de vele miljoenen subsidie goed besteed zijn en dat het ondersteunen moet worden voortgezet. Er zijn ongetwijfeld mensen die genieten van de overvliegende vliegtuigen. En er zijn ongetwijfeld mensen die de overlast in de vorm van geluid en/of verstoorde nachtrust en/of luchtvervuiling en/of veiligheidsrisico’s niet zwaarwegend vinden. En er zijn ongetwijfeld mensen die daar anders over denken. Die belevingen zijn veelal gebaseerd op het huidige feitelijke gebruik van de luchthaven.
Het Luchthavenbesluit dat nu voorgesteld wordt, gaat echter over wat er de komende jaren maximaal wordt toegestaan. Met de voorliggende plannen moeten we in Amby op de langere termijn rekening houden met een forse groei van het aantal vluchten, en op korte termijn met het vliegen met grotere en/of zwaardere (meer brandstof en/of vracht) toestellen. Deze (volgens de plannen ruim 1.000 per jaar) zwaardere toestellen zullen bij het starten in de richting van Amby naar verwachting lager en via een ruimere bocht over Amby vertrekken in de richting van het heuvelland. En ook deze vluchten mogen vanaf 06:00 tot 24:00 uur vertrekken. De nieuwe plannen leiden in ieder geval tot meer overlast vanaf het begin en het wordt opnieuw afwachten of de voorgespiegelde extra economische ontwikkelingen inderdaad op enig moment gerealiseerd gaan worden. Er zijn kennelijk geen betere opties om gemeenschapsgeld minder speculatief en met minder extra overlast in te zetten om economische groei en werkgelegenheid in de regio te genereren dan deze.
U kunt tot en met 19 januari 2017 uw zienswijze bij het Rijk kenbaar maken.
Zie voor de plannen en het indienen van zienswijzen: www.platformparticipatie.nl/luchthavenmaastricht
Zie voor onrust onder omwonenden: http://www.nietmeervliegenopbeek.nl
Zie voor de zienswijze van Milieudefensie:
Concept 14-1-17 Milieudefensie Zienswijze op het ontwerpluchthavenbesluit Luchthaven Maastricht
Zienswijze – bezwaarschrift Luchthavenbesluit Maastricht
Bijlage Milieudefensie Zienswijze
Toevoeging aan zienswijze van Milieudefensie Meerssen
Vliegbewegingen met groot verkeer
Laatste mogelijkheid zienswijze